ADHD: Wat is de kortste weg naar geen stress

Gepubliceerd op: 18 juni 2020
Geschreven door: Babs Geurts

Vaak hoor ik dat je moet gaan hardlopen om je hoofd leeg te maken. Maar vandaag doe ik het andersom: vandaag ik ren ik mijn hoofd vol.

Ik strik de veters van mijn Asics en sla de deur dicht. Ik  voel de wind langs mijn wangen. Ik ruik kersenbloesems. Ik denk terug aan die zorgeloze middag in de speeltuin toen mijn dochter nog een peuter was. Ik zie een moeder-eend met haar kuikens de sloot ingaan. 

Ik ren mijn hoofd vol met ontspanning

Om je hoofd leeg te maken, moet je het eerst vullen. Met het voelen van de wind in je haar, de geur van vers gemaaid gras, prettige geluiden en fijne gedachtes. Niet met problemen. 

Voor meer plezier en ontspanning hoef je alleen maar te zorgen dat je daar meer mee bezig bent.

Ja, maar hoe doe ik dat? 

Ik maak mij de hele dag zorgen om alles, hoe moet ik dat loslaten? 

Voorzichtig. Want als je zomaar loslaat, val je hard naar beneden. Toen ik 6 was zat ik op een wipwap met mijn neef. Hij was 3 jaar ouder en een kop groter. Hij zat onder, ik zweefde boven. Ik genoot. 

Tot hij plotseling afstapte. En ik ineens wist waar mijn stuitje zat.

Met je stressbalans is het net zo

Je bent gewend aan veel stress. Stress in je hoofd of stress in je lijf. Laat je dat los, dan geeft ontspanning juist onrust. En je wilt rust, dus ga je van alles doen om die onrust weg te krijgen.  

Ja, echt. Ga maar na. Wat doe jij als je onrust ervaart?

Je kunt ook wennen aan die onrust. Je hebt alleen vertrouwen nodig dat het jou gaat lukken. En dat het iets prettigs oplevert. Iets waarover jij droomt als je een leeg hoofd en rust zou hebben. 

Je hoeft niet eens te gaan hardlopen. Het kan nog korter

Je kunt even uit het raam staren, en je dan af vragen: wat zie ik, wat voel ik, wat hoor ik? Stel jezelf deze vragen eens als je een fijne herinnering ophaalt of bij een blokje om.  

Wat ook kan is rustig ademhalen. Tel eens het aantal keer dat je adem haalt in één minuut en probeer vervolgens een volgende minuut heel rustig in- en uit te ademen. En breng je ademhaling terug tot 4 per minuut. 

Nou ja, vooruit. Als je net begint probeer dan in ieder geval minder dan 10. 

Wil je begeleiding bij meer ontspannen? Of een stapje verder, wil jij onderzoeken wat je zou willen als je meer ontspanning hebt? Maak dan een afspraak voor een gratis kennismakingssessie

Meer blogs lezen?